משתמשים בתמונות מגוגל או מאתרים אחרים? תקראו לפני שתיענשו!

למה שימוש בתמונות ללא זכויות יוצרים פוגע באתר שלכם

כולנו משתמשים בתמונות כדי לשווק ולפרסם את עצמנו ואת העסק שלנו – גולשים רוצים לראות, לחוות ולהרגיש, ותמונות הן הדרך הפשוטה והיעילה ביותר לעשות את זה. כל מי שעוסק בתחום השיווק והפרסום לעסקים יודע שתמונות הן חלק עיקרי וקריטי מעיצוב האתר ופרסום העסק, והן גורמות לאתר להיות מושך בעיני גולשים ולמנועי החיפוש לתת לאתר דירוג גבוה יותר.

אבל תמונות שמגיעות מהמקור הלא נכון, יכולות לעשות את האפקט ההפוך. במקום לעזור לקידום האתר שלכם, הן יכולות לפגוע בו ולהוריד את האתר שלכם ממיקום גבוה בדף התוצאות של גוגל שמביא תנועת גולשים, למיקום נמוך שהופך אתכם ללא רלוונטיים בחיפושים של הגולשים.

זכויות יוצרים בתמונות – קיים גם באינטרנט

זכויות יוצרים, או באנגלית, Copyright, הוא חוק שמגן על קניין רוחני של אדם או ארגון. הקניין הרוחני הזה יכול להיות מילים לשירים, צילומים של סרט ובמקרה שלנו, גם תמונה באינטרנט. הקניין הרוחני מוגן ברגע שהוא נוצר, בין אם הוא פורסם ובין אם הוא נשאר במגירה של היוצר במשך שנים. על פי חוק זה, שהפך לסטנדרט שעל פיו עובדים גם מנועי חיפוש כמו גוגל, השימוש בקניין רוחני מותנה באישור היוצר בלבד.

אל תדאגו, זה לא אומר שאתם לא יכול להשתמש בתמונות מקוריות שממש אהבתם. אתם יכולים, אבל רק אם אחד משלושת התנאים הבאים מתקיימים:

1. רשיון בתשלום – במקרה זה קיבלתם אישור ורשיון להשתמש בתמונה בתשלום.

2. שימוש הוגן – שימוש הוגן תקף במקרים בהם אתם משתמשים בתמונה למטרה שאינה רווחית או למטרות חינוכיות, משתמשים בה לטובת הכלל או משנים אותה בצורה כזו שאי אפשר לזהות אותה.

3. אישור לשימוש על פי תנאים – במקרה כזה אתם מקבלים אישור כתוב מבעל התמונה לעשות בה שימוש בכפוף לתנאים שהוא קבע.

יש עוד כמה מצבים בהם תוכלו להשתמש בתמונה של מישהו אחר, אבל אלו כמה מהיותר רלוונטיים.

אז רגע, מה זה אומר בעצם? שלמרות שזה נראה ככה באינטרנט, אתם לא יכולים להחליט להשתמש בכל תמונה, אינפוגרפיקה או גרף שאתם רואים באתרים אחרים. בדיוק כמו שזמרים לא יכולים להשתמש בלחנים או מילים של זמרים אחרים, גם באינטרנט תמונות ללא זכויות יוצרים.

מה קורה כשמשתמשים בתמונות ללא אישור?

אתם בטח אומרים לעצמכם עכשיו: "איך מישהו יכול לדעת שאני משתמש בתמונה שלו?". יש בזה משהו, צלם צרפתי שהעלה תמונה לבלוג שלו כנראה לא יגיע לאתר הישראלי שלכם ולא יוכל לדעת שהשתמשתם בתמונה שלו.

מי שכן ידע את זה, זה גוגל (שגם יכולה להודיע ליוצר). האלגוריתמים של גוגל מתוחכמים מאוד, והם סורקים כל תמונה באתר שלכם כדי לוודא שהשימוש בה הוא לגיטימי ולא מפר חוקים של זכויות יוצרים בתמונות. אתרים שמעלים תמונות שמוגנות בזכויות יוצרים נענשים על ידי גוגל בחומרה וסופגים פגיעה בדירוג האורגני של האתר. אגב, אם היוצר המקורי יגיע אליכם תהיה לכם בעיה גדולה אפילו יותר – תביעה משפטית והורדת האתר שלכם זה דבר שבהחלט עומד על הפרק במקרים כאלו.

אז מה אפשר לעשות? אפשר לקנות מצלמה מקצועית ולצלם בעצמנו, אבל בינינו – למי יש זמן לזה?

עדיף לבחור באופציה הנוחה יותר, שהיא תמונות ממאגרי תמונות שרובם חינמיים וחלקם בתשלום, שמלאים בכמות אדירה של תמונות לשימוש חופשי. לא מכירים מאגרים כאלו? אז תקנו מצלמה. סתם נו, לא נורא, בדיוק בשביל זה אנחנו פה 🙂 

הכנו לכם מאגרי תמונות חינמיים לשימוש חופשי, אתם חייבים להכיר! 

הגיע הזמן לגדול! רוצה תור כזה בעסק שלך?

נשמח ללוות אותך בדרך להצלחה, רוצה שנשב לקפה?

חכה, מאמרים אלה יכולים לעניין אותך?

6 טעויות שאסור לכם לעשות במיתוג עסקי

מאגרי תמונות חינמיים לשימוש חופשי

פרסום העסק באינסטגרם - לאילו עסקים זה מתאים?

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

דילוג לתוכן